The course presents English pronunciation teaching in the historical context with special emphasis placed on the current research-based approach. Furthermore, it aims at developping students's confidence in pronunciation teaching and their willingness to incorporate pronunciation activities in English classes.

Kurz seznamuje studenty se základními koncepty a jevy segmentální a suprasegmentální fonetiky a fonologie anglického jazyka. Jako výchozí akcent je používána britská angličtina, konkrétně tzv. GB (General British). Cyklus přednášek se věnuje popisu fonetických a fonologických aspektů jednotlivých segmentů, včetně jejich případných změn vlivem souvislé řeči, jmenovitě procesů asimilace, elize a vázání. Studenti se rovněž seznámí s fungováním roviny suprasegmentální - slabika, slovní přízvuk, rytmus a intonace. Hlavní náplní seminářů jsou výslovnostní cvičení a rozvoj transkripčních dovedností.

The course focuses on the description and practice of suprasegmental features of English phonetics and phonology, particularly on word and sentence stress, rhythm, vowel reduction and intonation, which greatly contribute to better intelligibility and more fluent speech.

The materials displayed herein are an output of curriculum innovation at the Department of English Language and Literature, namely in two M.A. courses Teaching English Pronunciation and Sociolinguistics. Their primary purpose if to provide students with practical resources that can assist them in shaping unbiased teacher identities in the above mentioned areas.

Kurz seznamuje studenty se základními koncepty a jevy segmentální fonetiky a fonologie anglického jazyka z hlediska synchronního přístupu. Jako výchozí akcent je používána britská angličtina, konkrétně tzv. GB (General British). Cyklus přednášek se věnuje především podrobnému popisu fonologických a fonetických aspektů jednotlivých segmentů, včetně jejich případných změn vlivem několika jevů souvislé řeči, jmenovitě asimilace, elize a vázání, přičemž. Probírané jevy jsou průběžně srovnávány s češtinou. Hlavní náplní seminářů jsou výslovnostní cvičení a rozvoj transkripčních dovedností.